Zara: grenzeloze mode uit Spanje
Wat in 1975 begon als een bescheiden kledingwinkel in de winkelhoofdstraat van La Coruña (noord-Spanje), is uitgegroeid tot een internationaal modebedrijf. Met ruim 1.721 winkels, gevestigd in luxe gebouwen in 400 wereldsteden en verspreid over 87 landen in vijf wereldcontinenten. En haar naam is Zara. De Spaanse winkelketen is een van de belangrijkste internationale modebedrijven ter wereld.
Amancio Ortega
Zara observeert samenlevingen, trends en verschillende modestijlen op straat en op de catwalk en neemt dit als uitgangspunt bij het maken van een nieuwe modecollectie. Zo ontstond het succes van verschillende mensen, culturen en generaties die, ondanks de culturele verschillen, hun passie voor de mode met elkaar delen. Innovatie, flexibiliteit, een snelle aanpassing aan de marktvraag en het stellen van haalbare doelen zorgden daarbij voor het grote succes.
Met Zara heeft oprichter en kledingontwerper Amancio Ortego internationaal bewezen dat er, ondanks de culturele verschillen per land, in feitelijk geen grenzen bestaan op modegebied, waar dan ook ter wereld. Na jarenlang hard werken, behoort de mediaschuwe Amancio Ortego, tot de top 3 meest vermogende personen ter wereld.
Modedistributiebedrijf Inditex
Amancio Ortego is de grote baas achter het textielbedrijf Inditex (www.inditex.com), een van de grootste modedistributiebedrijven ter wereld met in totaal 8 commerciële modemerken- Zara, Pull& Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe- in bijna 6.000 filialen.
Het geheim van het succes achter Zara en de andere merken, is de directe band met het modepubliek. In welke fase de mode zich ook bevindt- kledingontwerp, -fabricage, -distributie en -verkoop- de klant staat er altijd centraal. Dat maakt Inditex een geliefd bedrijf onder verschillende modeliefhebbers.